Gelezen in september

Sinds mijn verhuizing naar het prachtige – maar vooral stille – dorp Heeze lees ik weer heel veel. Dat doet die stilte met mij. Elke maand belicht ik de boeken die de revue zijn gepasseerd en zijn blijven hangen.

Trage man – Hans van Driel

Een van weinige paperbacks die ik gelezen heb – ik lees vooral via de ereader – is deze maand het boek “Trage man”. De schrijver heb ik geïnterviewd voor mijn podcastserie Nadenkstof en in het tweede deel van dat gesprek komt het boek ook veelvuldig aanbod en dus verwijs ik je alvast naar nadenkstof.nl waar over een week meer over dit boek te horen is.

Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely – Jeroen Siebelink

Je hebt van die verhalen die je gewoon gelezen moet hebben en dit is er ook weer eentje. Het boek kwam al in 2018 uit en ik schaam mij er wel voor dat het tot 2020 heeft moeten duren voor dat ik het ging lezen. Maar wauw wat een verhaal.
Het is geen geheim dat het merk Tony’s Chocolonely is ontstaan uit het RVU-programma (later KRO-NCRV) De Keuringsdienst van waarde. Maar hoe ging het verder met het bedrijf, de chocola en de cacao-boeren. Veel van het verhaal kende ik al, maar veel ook niet. Het boek leest als een trein. En steeds denk je – ondertussen – weer aan de kindslaven of aan de heerlijke smaken in die vrolijke wikkel.

The offer you can’t refuse – Steven Van Belleghem

Dit vrij nieuwe boek – op maandag 21 september kwam het officieel uit – gaat over de consument van morgen of liever van vandaag en hoe bedrijven daarmee om zouden moeten gaan. Grote voorbeelden zijn bedrijven als Booking.com en Coolblue die gebruikmaken van steeds nieuwe technologieën om het contact tussen bedrijf en consument te vereenvoudigen. Overigens beschrijft Van Belleghem – zoals ook in een van zijn eerdere boeken – een wereld waarin onze smart geworden apparaten zelf gaan praten met winkels om te zorgen dat bijvoorbeeld onze kruideniersvoorraad nooit meer op kan raken. Een aanlokkelijk idee toch??

Ik lees dit soort boeken vanuit mijn rol als consument. Ik laat mij op dit punt liever goed informeren dan dat ik mijn kop in het zand steek. Het is belangrijk om ook als consument te weten welke foefjes er allemaal zijn om geld uit je beurs te laten kloppen.

De lengte van een oceaan – Björn Soenens

Kom! Laten we nog eens een boek van een van onze zuiderburen lezen. Björn Soenens is journalist en ooit was hij hoofdredacteur van het Vlaamse “Het Journaal”. Nu zit de man in de Verenigde Staten. Dit boek gaat over de Verenigde Staten van Trump van voor de Corona-crisis. Het laat zien hoe het gaat met de gewone Amerikaan maar ook wat voor een poppenkast dit land is. Het boek gaat over CNN, dat inmiddels weer populair is geworden omdat ze meeliften op de Trumpshow. CNN is in Europa ooit groot geworden door de Tweede Golf oorlog en doet nu 24 uur per dag verslag van alles wat Trump doet. Ook heeft Soenens beschreven hoe het gaat met het onderwijs. Hoe academische onderwijs onbetaalbaar werd voor de gemiddelde Amerikaan. Niet alleen Trump heeft van Amerika een zooitje gemaakt maar het hele politieke systeem.
Dit is een boek dat je zou kunnen lezen om een mening te vormen over dit grote land. Zodat je kan zien dat de American dream een zeepbel is die spat in zijn vlucht naar boven.


(Visited 84 times, 1 visits today)
JoostHeessels Geschreven door:

Joost denkt niet in bestaande structuren. Door het hebben van een vrije geest is hij in staat buiten de gebaande paden te lopen. Daarnaast heeft Joost een voorliefde voor innovatieve processen, informatiemanagement, communicatie, Marketing en media. Joost kan buiten naar binnen halen en vice versa. Daarnaast gaat hij uit van zijn eigen kennen en kunnen en van de kennis binnen een team. Joost functioneert het beste binnen een hecht team van medewerkers die samen één doel nastreven.

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *