Let’s blend

In de tijd voor COVID-19 werkte ik bijna elke vrijdag vanuit de Lochal in Tilburg. Een – voor mij – uitdagende omgeving waar genoeg inspiratie te halen viel. De andere dagen verbleef ik op kantoor of werkte ik zo nu en dan thuis. Flexibel werken heeft mij altijd aangesproken. Zeker als je niet door bepaalde zaken aan een gebouw vast zit.

De COVID-19 tijd heeft de boel toch wel een beetje opgeschud. Zaken komen in stroomversnellingen en thuiswerken of liever ‘niet locatie gebonden werken’ is eerder een recht geworden dan een verworven luxe.

Zeg maar daaag!

Zeg maar vaarwel tegen het lelijke saaie kantoor waar je met teveel mensen moet gaan werken om aan het einde van de dag te constateren dat je compleet uitgeblust en inspiratieloos de uren bent doorgekomen.

Wat ik mis aan het saaie kantoor zijn de contacten met collega’s en de koffieautomaatgesprekken. Maar ik mis vooral niet de inspiratieloze hokken met gaatjes in de muur.  Saaie kantoren, grote kantoortuinen en kopieerapparaten brengen teams niet bij elkaar.

Dun lijntje

De COVID-19 tijd heeft nog meer opgeschud dan sommige mensen lief is. De lijnen tussen het werk- en het privéleven is flinter dun geworden. En een echte grens is moeilijk te handhaven als je thuis aan het werk bent.

Overigens ben ik altijd al van mening geweest dat werk en privé niet geheel van elkaar te scheiden zijn. Zeker niet in deze tijd waar informatie via allerlei versnipperde kanalen tot ons komt. Lees ik op zaterdag een artikel dat gerelateerd is aan mijn werk dan ga ik toch niet wachten tot mijn werkuren om het artikel ook daadwerkelijk te lezen.

De oplossing

Toch is er in deze tijd wel degelijk een fysieke plaats nodig waar je als team en of organisatie bij elkaar kan komen. Niet om dagelijks met elkaar een weerpraatje te houden maar om eens in de zoveel tijd met elkaar de diepte in te gaan, elkaar te inspireren.  Want een team op afstand van elkaar heeft de fysieke connectie nodig om elkaar te begrijpen.

In de bibliotheeksector gaat het steeds meer om het creëren van third places. De eerste plaats is je huis, tweede plek is je werk en dan zou de bibliotheek de derde plaats moeten worden waar je veel komt. Een plaats om een connectie met elkaar aan te gaan op allerlei gebieden.

Ik zie hier liever een versmelting van second en third places. Geen grote kantoorkolossen meer of te dure bibliotheekgebouwen maar plaatsen waar je gaat werken, chillen, je laat inspireren en je even je huis uit bent. Een locatie waar je met collega’s de diepte in kunt gaan, en ook gewoon andere connecties kunt leggen. Een plaats waar studenten kunnen studeren maar ook meteen in contact kunnen komen met organisaties en mensen die hen verder kunnen helpen.
De Lochal in Tilburg was – voor COVID-19 – al de goede weg ingeslagen.

‘Nieuwe’ tijden vragen om nieuwe oplossingen. Creëer hubs/ spots – of hoe je het ook zou willen noemen – en blend alles door elkaar.  Connect met elkaar en smeed een netwerk.

Lees ook eens: Fast forward naar een andere manier van werken in het nieuwe normaal – Bloovi.be

Commentaar via linkedin:
Albert Kivits – Bestuurder de Bibliotheek Eindhoven:
De financiering van de drie ‘places’ is alleen verschillend. Misschien dat het mogelijk is om bedrijven als collectief te verleiden om een deel van de bibliotheekruimten te financieren en tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk te maken. Dat versterkt ook nog eens het contact tussen medewerker en klant/omgeving. Of je nu voor een bedrijf of de bibliotheek werkt

Joost Heessels  Sociaal innovator | Netwerker | Communicatie | Community manager | Haalt buiten naar binnen en andersom:
Albert Kivits kijk dit soort oplossingsdenken hebben we in deze tijd nodig. Het lijkt mij inderdaad goed als bedrijven en overheid participeren in dit soort plannen en dat bibliotheken bijvoorbeeld het faciliteren van dergelijke ruimten op zich nemen.

(Visited 163 times, 1 visits today)
JoostHeessels Geschreven door:

Joost denkt niet in bestaande structuren. Door het hebben van een vrije geest is hij in staat buiten de gebaande paden te lopen. Daarnaast heeft Joost een voorliefde voor innovatieve processen, informatiemanagement, communicatie, Marketing en media. Joost kan buiten naar binnen halen en vice versa. Daarnaast gaat hij uit van zijn eigen kennen en kunnen en van de kennis binnen een team. Joost functioneert het beste binnen een hecht team van medewerkers die samen één doel nastreven.